Benedek András szerint,
„az információs társadalom az öngerjesztő tudásgyarapítás társadalma, ahol
a tudás a gazdasági érték legfőbb forrása. A tudás jellege megváltozik -
gyakorlatiassá, multimédiássá és transzdiszciplinárissá lesz. Uralkodóvá válik
az egész életen át tartó tanulás. A formális iskolai intézményeket egyre inkább
felváltják a nyitott művelődési intézmények.” (Benedek, 2008) Az információ, az
információhoz való hozzáférés alapvetően meghatározza napjaink társadalmát.
Komenczi Bertalan elektronikus tanulási környezetek művében vizionálja az
oktatási képzési rendszerek jövőképét. „ Az infokommunikációs technológia
jövőbeni formáira, társadalmi beágyazottságára tekintettel valószínűsíthető: 1.
az internet terjedésének üteme folytatódik, 2. újabb alkalmazások jelennek meg,
az interaktivitás, interperszonalitás az immerzió (a
felhasználó belép, belemerül a számítógépek által generált virtuális világba,
az információk passzív befogadását felváltja az (inter)aktív részvétel),
a virtuális és kibővített valóság (a valós
környezet olyan számítógéppel generált elemekkel való kiegészítése, amelyek
elősegítik az adott környezetben folytatott tevékenységünk eredményességét).
3. a
számítógépek kisebbek és gyorsabbak lesznek, az áruk is csökken. 4. a többfunkciós készülékeken
keresztül bárki, bármit és bármikor elérhet.” (Komenczi, 2009) Ebből adódóan az
iskola szerepe megnő abban a tekintetben, hogy megismertesse az IKT eszközöket
és azok használatát, alkalmazását.
A címválasztásomat a következő blog
ihlette, mely az írásom irányvonalát is
alapvetően meghatározta. Természetesen nem lehetséges az összes tanuláshoz
nélkülözhetetlen alkalmazás, eszköz bemutatása, jelen írásomban arra
vállalkozom, hogy funkciójuk, felhasználási lehetőségeik alapján csoportosítva
néhányat bemutassak.
Nos nézzük mit is takar e fogalom, hogy „digitális
tolltartó”, mi kerülhet bele? A különböző digitális eszközök, alkalmazások és
kommunikációs csatornák alkotják a tolltartó tartalmát.
Az iskolatáskába mindig belekerül(t) a tolltartónk, ha
nyomot hagyni, írni, rajzolni szeretnénk elővesszük, kiválasztjuk a
legmegfelelőbb eszközt és tesszük a dolgunkat. Tolltartó híján sokkal
nehezebben találjuk meg az alkalmazni kívánt íróeszközt, amit a digitális
életben felfoghatunk úgy is, hogy nehezebben igazodunk ki a digitális eszközök,
alkalmazások világában. A tolltartó sok-sok fakkjával remek lehetőséget
biztosít a rendszerezésre. Ugyanezt a funkciót töltheti be a „digitális
tolltartó” alkalmazása, mely megkönnyítheti az életünket, rendszerezni tudjuk
általa a regisztrált alkalmazásokat. Pedagógusként, intézményfejlesztőként
el kell dönteni, hogy mit szeretnénk, mit akarunk elérni. Ha már tudjuk, akkor
ahhoz kell megkeresni a megfelelő eszközt. Tehát nincs más teendő csak a
funkciók figyelése.
Digitális tolltartónk első nagy fakkjába a közösségi oldalak kerülnek. Ide
olyan alkalmazások sorolhatók, mint a facebook
felülete.
A
facebook-ot nagyon sokan használják, a használók köre főleg a
fiatalokból kerül ki. Az oldalról készült kutatásról bővebben itt.
A közösségi oldal remek lehetőségét nyújtja a gyermekek megismerésének. Az
intelligens, kulturált magatartás az online világban is nélkülözhetetlen. Nem
szabad leragadni a szabadidő eltöltésére való alkalmazásánál.
A google+ az egyik legújabb alkalmazás a
tolltartóban, internetes ismeretségi hálózat. Számos új funkciót vezet be, mint
a Circles azaz Körök, ahol meghatározott információk csak egy szűkebb kör
számára elérhetőek, Hangouts egyfajta videokonferencia, Sparks hírcsatornák és
Messenger csoportos mobil csevegőszoba. Megpróbálják lekörözni a Facebook-ot a
barátait az alkalmazásaikat, eszközeiket tekintve.
Linkedin program
szakmai közösségi portál, szakmai kapcsolatokat segíthet kiépíteni. „Szakmai
facebook”-nak is szokták nevezni. Tulajdonképpen szakmai közösségek találhatók
itt, amelyek valamilyen témában, vagy tudományterületen szerveződnek, a szakmai
önéletrajzunkat tudjuk feltölteni a segítségével, ami bekerül az adatbázisba. Olyan,
mint egy virtuális ajánló levél, és bárki láthatja, érdemes egy állásinterjú
alkalmával az önéletrajzunkat is beírni.
A moly.hu online közösség,
offline tevékenységek menedzselésére jött létre, offline tevékenységre épít
közösséget, vagyis a könyvet olvasók társaságát. Itt lehet jelezni, hogy mit
olvasunk, mikor kezdjük, mikor fejezzük be. Közösséget lehet felépíteni egy
konkrét téma köré. Közel hozza az olvasók társadalmának tagjait
egymáshoz, ráadásul a kiadók ajánlatairól is első kézből lehet értesülni. Ha
szeretsz olvasni, nyilván az is érdekel, hogy barátaid milyen könyveket
tartanak jónak vagy rossznak. Ráadásul nem kell azon sem törnöd a fejedet, hogy
mit olvass legközelebb, mert ismerőseid ajánlhatnak neked újabb olvasmányokat.
Vagy te nekik. (Idézet a moly.hu súgójából)
A könyveknél maradva meg kell említeni a rukkola.hu oldalt,
itt könyveket lehet csere-berélni.
A meetup is közösségek
szervezésére jött létre. A megadott érdeklődési körben megvalósuló
szerveződésről, eseményről történő értesítések küldésére alkalmas. Saját
közösségek eseményeinek megszervezésére is használható. Aki regisztrál a
meetup.com-ra, értesítést kap a számára érdekes rendezvényekről, amikre
jelentkezhet. Az online tevékenységet egy offline tevékenység követi,
személyesen találkoznak azok akik az eseményre regisztráltak.
sulinet közösség oktatástámogató, a
magyar közoktatásra épülő közösség szervező. A Sulineten a közösség alapja a csoport. Ez azt jelenti, hogy személy
és személy között csak csoport alkotásával lehet kapcsolatot létrehozni, nem
létezik a közösségi portálokról ismert személyes jelölés. Csoportok
alkotásával, illetve azokba történő belépéssel annyi ismerősöd lehet, amennyit
csak akarsz.(idézet a sulinet sugójából).
A digitális tolltartó második fakkját a keretrendszerek töltik meg.
A moodle
egy ingyenes, szabad forráskódú keretrendszer. A rendszer első számú
fejlesztője Martin Dougiamas (Ausztrália), a fejlesztésbe sok önkéntes
fejlesztő is bekapcsolódott. A rendszer széles körben elterjedt világszerte. A
virtuális tanulási környezet által kínált objektumok : tananyagközlés, és
–feldolgozás, kommunikáció, ellenőrzés és értékelés, felhasználói tevékenység
nyomon követése. A Moodle az egyes objektumokat két csoportra osztja,
forrásdokumentumok, ahol a tanuló passzív, és tevékenység-objektumok, ahol
aktív, kollaboratív tevékenységet hajt végre.
Ilyen keretrendszer volt, az elearning.elte.hu is. Ez is egy tanulási környezetként fogható fel, ahol elsősorban tananyagok megosztása, információk cseréje folyt.
Ilyen keretrendszer volt, az elearning.elte.hu is. Ez is egy tanulási környezetként fogható fel, ahol elsősorban tananyagok megosztása, információk cseréje folyt.
A
mahara egy szabad forráskódú ePortfólió szoftver,
amely saját dokumentumok portfolió formájában történő megszerkesztését teszi
lehetővé. Az elearninges felületről is eljuthatunk erre az oldalra, amit
állásinterjúk során is érdemes lehet használni. Nem szükséges hozzá nagy
tárhely, tetszőlegesen variálható, bárhonnan elérhető.
A következő fakkba a blog, mikroblog
szolgáltatások tartoznak.
Napjaink egyik sokat használt online elfoglaltsága a napló
írás és olvasás. Amit ma már online is megtehetünk, egy blog segítségével. Ez azonban
már nem egy „titkos napló”, hanem egy digitális tartalommegosztás. A blogok
többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által
elérhetően. A blog lehet egyszerűen egy interneten közzétett személyes, egyéni
napló, de lehet egyéni vagy csoportos véleménynyilvánítás illetve üzleti
jellegű kommunikáció eszköze is. Magyarországi viszonylatokban nagyon rosszak a
blogok elterjedésével kapcsolatos számadatok, csak igen kevés ember ír blogot
hazánkban.
A Twitter ismeretségi hálózat
és mikroblog - szolgáltatás, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy rövid
bejegyzéseket vagy egymásnak szánt üzeneteket írjanak (formázatlan szövegként,
maximum 140 karakter hosszúságban)
Tolltartónk következő nagy csoportját a geolokációs
alkalmazások töltik meg. A Foursquare
segítségével helyeket lehet létrehozni, típusát meghatározni, megnevezni,
telefonon készített képek, tippek, jó tanácsok jeleníthetők meg. A Geocaching egy játék, mely a kincskeresés
ősi szenvedélyére alapozva egyesíti a modern technikát (GPS, Internet) a
természetjárással, a turizmussal és az ismeretterjesztéssel. Lényegében, egy
elrejtett ládát, vagyis a kincset, a nyilvánosságra hozott földrajzi
koordinátái alapján GPS eszközzel lehet a legkönnyebben megközelíteni.
A digitális tolltartó következő fakkjába a közösségi tartalom és közösségi címke
tartozik. A Wikik az intenzív kommunikációt magas szaktudást igénylő, lapos
hiererchiájú szervezetkben játszanak szerepet az információ és
tudásmenedzsmentben. (Benedek: Digitális pedagógia) A legismertebb és leggyakrabban használt a Wikipedia mely wiki
rendszerből nőtt ki, nem lexikon, hanem egy közösen készített dokumentum.
A Delicious szolgáltatás
értékelő tartalomszűrést jelenti, ahol a hasznos oldalakhoz lehet címkéket
illeszteni, megosztani.
Pezentációkészítő: a Prezi magyar
fejlesztés. A prezentáció megosztásnál
még meg kell említettünk a
slideshare és
Google Docs címeket.
A közösségi dokumentumok lényege a megosztás, nem pedig az átküldés. Hasznos
dolog, megkönnyíti a tanulást, azzal hogy akármikor letölthetjük, és
feltölthetjük a közösben dokumentumainkat, a nagyobb tárhelyet igénylő dokumentumokat itt
lehet tárolni, amihez a csoporttagok bármikor hozzáférhetnek. Hasonló
alkalmazás a scribd és az issuu is,
amelyek dokumentum megosztó szolgáltatások. A Mindmeister fogalomtérkép létrehozására
szolgál. Ötletrohamra kiválóan alkalmas. Könnyen rendszerezhetővé teszi a
használt fogalmakat.
A tolltartóba bekerülnek a fénykép és video megosztások
Fénykép, állókép,
közösségi kép megosztására a következő oldalak terjedtek el: photosynth (panorámaképek megosztásához),
pinterest.com, és-picasaweb .
Élőhang és élő videó
megosztására a skype és a
Facebook videóhívása jól alkalmazható. A google pluson keresztül a
közösségi chat, a videokonferencia is ide sorolható. Videó tartalmak
megosztásához a youtube.com remek lehetőség, a foglalkozások órák
bemutatásához.
A tolltartó alapfelszereltségéhez tartoznak a virtuális környezetek. A sokat
emlegetett Second-life-ban
kikerülhetetlen a tevékenységközpontú oktatás.
Források:
Komenczi
Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek, Gondolat Könyvkiadó, Kognitív
szeminárium sorozat (szerk: Pléh Csaba), Budapest, 2009.
Pintér
Róbert (szerk): Az információs társadalom. Gondolat, Új Mandátum, Budapest,
2007.
Ollé János: 100 színű filctollkészlet a digitális tolltartóban http://blog.ollejanos.hu/2012/01/09/100-szinu-filctollkeszlet-a-digitalis-tolltartoban/
Benedek
András (szerk.): Digitális pedagógia. Tanulás IKT környezetben. TYPOTEX,
Budapest, 2008.
Bessenyei
István: A digitális bennszülöttek új tudása és az iskola. Oktatás-Informatika
2010/1-2.szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése