2012. november 19., hétfő

Szivárvány a digitális tolltartóban …azaz, az információs társadalom eszközrendszere





Benedek András szerint, „az információs társadalom az öngerjesztő tudásgyarapítás társadalma, ahol a tudás a gazdasági érték legfőbb forrása. A tudás jellege megváltozik - gyakorlatiassá, multimédiássá és transzdiszciplinárissá lesz. Uralkodóvá válik az egész életen át tartó tanulás. A formális iskolai intézményeket egyre inkább felváltják a nyitott művelődési intézmények.” (Benedek, 2008) Az információ, az információhoz való hozzáférés alapvetően meghatározza napjaink társadalmát. Komenczi Bertalan elektronikus tanulási környezetek művében vizionálja az oktatási képzési rendszerek jövőképét. „ Az infokommunikációs technológia jövőbeni formáira, társadalmi beágyazottságára tekintettel valószínűsíthető: 1. az internet terjedésének üteme folytatódik, 2. újabb alkalmazások jelennek meg, az interaktivitás, interperszonalitás az immerzió (a felhasználó belép, belemerül a számítógépek által generált virtuális világba, az információk passzív befogadását felváltja az (inter)aktív részvétel), a virtuális és kibővített valóság (a valós környezet olyan számítógéppel generált elemekkel való kiegészítése, amelyek elősegítik az adott környezetben folytatott tevékenységünk eredményességét). 3. a számítógépek kisebbek és gyorsabbak lesznek, az áruk is csökken. 4. a többfunkciós készülékeken keresztül bárki, bármit és bármikor elérhet.” (Komenczi, 2009) Ebből adódóan az iskola szerepe megnő abban a tekintetben, hogy megismertesse az IKT eszközöket és azok használatát, alkalmazását.

A címválasztásomat a következő  blog  ihlette, mely az írásom irányvonalát is alapvetően meghatározta. Természetesen nem lehetséges az összes tanuláshoz nélkülözhetetlen alkalmazás, eszköz bemutatása, jelen írásomban arra vállalkozom, hogy funkciójuk, felhasználási lehetőségeik alapján csoportosítva néhányat bemutassak.
Nos nézzük mit is takar e fogalom, hogy „digitális tolltartó”, mi kerülhet bele? A különböző digitális eszközök, alkalmazások és kommunikációs csatornák alkotják a tolltartó tartalmát.
Az iskolatáskába mindig belekerül(t) a tolltartónk, ha nyomot hagyni, írni, rajzolni szeretnénk elővesszük, kiválasztjuk a legmegfelelőbb eszközt és tesszük a dolgunkat. Tolltartó híján sokkal nehezebben találjuk meg az alkalmazni kívánt íróeszközt, amit a digitális életben felfoghatunk úgy is, hogy nehezebben igazodunk ki a digitális eszközök, alkalmazások világában. A tolltartó sok-sok fakkjával remek lehetőséget biztosít a rendszerezésre. Ugyanezt a funkciót töltheti be a „digitális tolltartó” alkalmazása, mely megkönnyítheti az életünket, rendszerezni tudjuk általa a regisztrált alkalmazásokat.  Pedagógusként, intézményfejlesztőként el kell dönteni, hogy mit szeretnénk, mit akarunk elérni. Ha már tudjuk, akkor ahhoz kell megkeresni a megfelelő eszközt. Tehát nincs más teendő csak a funkciók figyelése.

Digitális tolltartónk első nagy fakkjába a közösségi oldalak kerülnek. Ide olyan alkalmazások sorolhatók, mint a facebook felülete.
A facebook-ot nagyon sokan használják, a használók köre főleg a fiatalokból kerül ki. Az oldalról készült kutatásról bővebben itt. A közösségi oldal remek lehetőségét nyújtja a gyermekek megismerésének. Az intelligens, kulturált magatartás az online világban is nélkülözhetetlen. Nem szabad leragadni a szabadidő eltöltésére való alkalmazásánál. 
A google+ az egyik legújabb alkalmazás a tolltartóban, internetes ismeretségi hálózat. Számos új funkciót vezet be, mint a Circles azaz Körök, ahol meghatározott információk csak egy szűkebb kör számára elérhetőek, Hangouts egyfajta videokonferencia, Sparks hírcsatornák és Messenger csoportos mobil csevegőszoba. Megpróbálják lekörözni a Facebook-ot a barátait az alkalmazásaikat, eszközeiket tekintve.
Linkedin program szakmai közösségi portál, szakmai kapcsolatokat segíthet  kiépíteni. „Szakmai facebook”-nak is szokták nevezni. Tulajdonképpen szakmai közösségek találhatók itt, amelyek valamilyen témában, vagy tudományterületen szerveződnek, a szakmai önéletrajzunkat tudjuk feltölteni a segítségével, ami bekerül az adatbázisba. Olyan, mint egy virtuális ajánló levél, és bárki láthatja, érdemes egy állásinterjú alkalmával az önéletrajzunkat is beírni.
A moly.hu online közösség, offline tevékenységek menedzselésére jött létre, offline tevékenységre épít közösséget, vagyis a könyvet olvasók társaságát. Itt lehet jelezni, hogy mit olvasunk, mikor kezdjük, mikor fejezzük be. Közösséget lehet felépíteni egy konkrét téma köré.  Közel hozza az olvasók társadalmának tagjait egymáshoz, ráadásul a kiadók ajánlatairól is első kézből lehet értesülni. Ha szeretsz olvasni, nyilván az is érdekel, hogy barátaid milyen könyveket tartanak jónak vagy rossznak. Ráadásul nem kell azon sem törnöd a fejedet, hogy mit olvass legközelebb, mert ismerőseid ajánlhatnak neked újabb olvasmányokat. Vagy te nekik. (Idézet a moly.hu súgójából)
A könyveknél maradva meg kell említeni a rukkola.hu oldalt, itt könyveket lehet csere-berélni.
A meetup is közösségek szervezésére jött létre. A megadott érdeklődési körben megvalósuló szerveződésről, eseményről történő értesítések küldésére alkalmas. Saját közösségek eseményeinek megszervezésére is használható. Aki regisztrál a meetup.com-ra, értesítést kap a számára érdekes rendezvényekről, amikre jelentkezhet. Az online tevékenységet egy offline tevékenység követi, személyesen találkoznak azok akik az eseményre regisztráltak.
  sulinet közösség oktatástámogató, a magyar közoktatásra épülő közösség szervező. A Sulineten a közösség alapja a csoport. Ez azt jelenti, hogy személy és személy között csak csoport alkotásával lehet kapcsolatot létrehozni, nem létezik a közösségi portálokról ismert személyes jelölés. Csoportok alkotásával, illetve azokba történő belépéssel annyi ismerősöd lehet, amennyit csak akarsz.(idézet a sulinet sugójából).

A digitális tolltartó második fakkját a keretrendszerek töltik meg.
 A moodle egy ingyenes, szabad forráskódú keretrendszer. A rendszer első számú fejlesztője Martin Dougiamas (Ausztrália), a fejlesztésbe sok önkéntes fejlesztő is bekapcsolódott. A rendszer széles körben elterjedt világszerte. A virtuális tanulási környezet által kínált objektumok : tananyagközlés, és –feldolgozás, kommunikáció, ellenőrzés és értékelés, felhasználói tevékenység nyomon követése. A Moodle az egyes objektumokat két csoportra osztja, forrásdokumentumok, ahol a tanuló passzív, és tevékenység-objektumok, ahol aktív, kollaboratív tevékenységet hajt végre.
Ilyen keretrendszer volt, az elearning.elte.hu is. Ez is egy tanulási környezetként fogható fel, ahol elsősorban tananyagok megosztása, információk cseréje folyt.

A mahara egy szabad forráskódú ePortfólió szoftver, amely saját dokumentumok portfolió formájában történő megszerkesztését teszi lehetővé. Az elearninges felületről is eljuthatunk erre az oldalra, amit állásinterjúk során is érdemes lehet használni. Nem szükséges hozzá nagy tárhely, tetszőlegesen variálható, bárhonnan elérhető.

A következő fakkba a blog, mikroblog szolgáltatások tartoznak.
 Napjaink egyik sokat használt online elfoglaltsága a napló írás és olvasás. Amit ma már online is megtehetünk, egy blog segítségével. Ez azonban már nem egy „titkos napló”, hanem egy digitális tartalommegosztás. A blogok többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által elérhetően. A blog lehet egyszerűen egy interneten közzétett személyes, egyéni napló, de lehet egyéni vagy csoportos véleménynyilvánítás illetve üzleti jellegű kommunikáció eszköze is. Magyarországi viszonylatokban nagyon rosszak a blogok elterjedésével kapcsolatos számadatok, csak igen kevés ember ír blogot hazánkban.
A Twitter ismeretségi hálózat és mikroblog - szolgáltatás, mely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy rövid bejegyzéseket vagy egymásnak szánt üzeneteket írjanak (formázatlan szövegként, maximum 140 karakter hosszúságban)

Tolltartónk következő nagy csoportját  a geolokációs alkalmazások töltik meg. A Foursquare segítségével helyeket lehet létrehozni, típusát meghatározni, megnevezni, telefonon készített képek, tippek, jó tanácsok jeleníthetők meg. A Geocaching egy játék, mely a kincskeresés ősi szenvedélyére alapozva egyesíti a modern technikát (GPS, Internet) a természetjárással, a turizmussal és az ismeretterjesztéssel. Lényegében, egy elrejtett ládát, vagyis a kincset, a nyilvánosságra hozott földrajzi koordinátái alapján GPS eszközzel lehet a legkönnyebben megközelíteni.

A digitális tolltartó következő fakkjába a közösségi tartalom és közösségi címke tartozik. A Wikik az intenzív kommunikációt magas szaktudást igénylő, lapos hiererchiájú szervezetkben játszanak szerepet az információ és tudásmenedzsmentben. (Benedek: Digitális pedagógia) A legismertebb és leggyakrabban használt a Wikipedia mely wiki rendszerből nőtt ki, nem lexikon, hanem egy közösen készített dokumentum.
A Delicious szolgáltatás értékelő tartalomszűrést jelenti, ahol a hasznos oldalakhoz lehet címkéket illeszteni, megosztani.

Pezentációkészítő: a Prezi magyar fejlesztés. A prezentáció megosztásnál még meg kell említettünk a      slideshare  és       Google Docs címeket.

A közösségi dokumentumok lényege a megosztás, nem pedig az átküldés. Hasznos dolog, megkönnyíti a tanulást, azzal hogy akármikor letölthetjük, és feltölthetjük a közösben dokumentumainkat,  a nagyobb tárhelyet igénylő dokumentumokat itt lehet tárolni, amihez a csoporttagok bármikor hozzáférhetnek. Hasonló alkalmazás a  scribd és az issuu is, amelyek dokumentum megosztó szolgáltatások. A Mindmeister fogalomtérkép létrehozására szolgál. Ötletrohamra kiválóan alkalmas. Könnyen rendszerezhetővé teszi a használt fogalmakat.

A tolltartóba bekerülnek a fénykép és video megosztások
Fénykép, állókép, közösségi kép megosztására a következő oldalak terjedtek el:      photosynth (panorámaképek megosztásához), pinterest.com, és-picasaweb .
Élőhang és élő videó megosztására a skype és a Facebook videóhívása jól alkalmazható. A google pluson keresztül a közösségi chat, a videokonferencia is ide sorolható. Videó tartalmak megosztásához a youtube.com remek lehetőség, a foglalkozások órák bemutatásához.
A tolltartó alapfelszereltségéhez tartoznak a virtuális környezetek. A sokat emlegetett Second-life-ban kikerülhetetlen a tevékenységközpontú oktatás.

Források:
Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek, Gondolat Könyvkiadó, Kognitív szeminárium sorozat (szerk: Pléh Csaba), Budapest, 2009.
Pintér Róbert (szerk): Az információs társadalom. Gondolat, Új Mandátum, Budapest, 2007.
Ollé János: 100 színű filctollkészlet a digitális tolltartóban http://blog.ollejanos.hu/2012/01/09/100-szinu-filctollkeszlet-a-digitalis-tolltartoban/
Benedek András (szerk.): Digitális pedagógia. Tanulás IKT környezetben. TYPOTEX, Budapest, 2008.
Bessenyei István: A digitális bennszülöttek új tudása és az iskola. Oktatás-Informatika 2010/1-2.szám


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése