2012. november 15., csütörtök

Az információs társadalom eszközrendszere


A blog keretein belül többen foglalkozunk az információs társadalom eszközrendszere témával, így bejegyezésem célja egy gondolatébresztő írás megfogalmazása, mely segítséget nyújthat a téma áttekintésében.

Az információs társadalom eszközrendszerének nagy jelentősége van a digitális kultúra kialakulásában, formálásában, mely rendszert többek között az online alkalmazások, a keretrendszerek, a blogok, valamint a közösségi tartalom megosztására alkalmas felületek alkotják. Ezen eszközök, alkalmazások használatának számottevő szerepe van a közoktatási intézményekben is, melyben az intézményfejlesztő szakemberek funkciója jelentős.
Kovács Ilma az elektronikus tanulás kapcsán megfogalmazza, hogy „az információs társadalomban:
  • az információ szabad áramlásához elengedhetetlen a számítógép széleskörű használata,
  • a számítógép tömeges és hálózaton keresztül történő használata lehetővé teszi az egyén számára a máshol fellelhető információk könnyű, gyors és olcsó beszerzését, valamint felhasználását,
  • az információk kezelésének új formáival és módjaival találjuk szemben magunkat, ezért ezt már az iskolában is tanulnunk kell,
  • a tanulás újfajta módjainak, kereteinek és teljesen új környezetének kialakítása már jó ideje elkezdődött az oktatás/képzés legkülönbözőbb területein, de nekünk kell folytatnunk.” (Kovács Ilma, 2011)
Az információs társadalom jelentősége napjainkban megkérdőjelezhetetlen, az információk gyors elérése, feldolgozása, továbbítása, tehát maga az információ, központi szerepet kap a társadalom életében. Castells, a társadalom átalakulása felől közelíti meg az infokommunikációs technológiákat. Kijelenti, hogy a hálózat az információs korszak társadalmi struktúrája: a hatalom, a pénz, az összes információ és maga a társadalom is hálózati formában termelődik újjá. Az IKT az az eszközrendszer, melynek köszönhetően a hálózati struktúra kezelhetővé vált, a hálózatok pedig képesek gyakorlatilag mindent magukba foglalni (Castells, 1997). Sajó Andrea, társadalomelméleti megközelítésnek nevezett modelljében kiemeli az egyik Lajtha-féle tanulmány elemét: „az információs társadalom akkor jöhet létre, ha a társadalom többsége részt vehet abban, azaz birtokában van az (IKT) eszközöknek és a felhasználásukhoz szükséges tudásnak.” (Lajtha, 1999) Kiemelt szerepe van tehát az iskolának abban, hogy az oktatás során biztosítsa a jövőbeli generációk számára az IKT eszközök ismeretét, valamint képessé tegye a tanulókat azok alkalmazására, felhasználására. Ennek következtében központi kérdéssé válik a pedagógusok megjelenése, avagy meg nem jelenése az online felületeken, környezetekben. Amennyiben a pedagógusok nem jelennek meg ezeken a felületeken, kihagynak egy nevelési-oktatási lehetőséget, területet, még abban az esetben is, amennyiben mindössze a kapcsolattartás területét tekintjük. Ennek felismerésében, a téma körüljárásában, megismerésében nagy jelentősége lehet egy intézményfejlesztő szakembernek.
Mindemellett szükséges kiemelt figyelmet fordítani az online viselkedéskultúra területére is. Az interneten való kulturált viselkedési formák megtanítása ugyanolyan jelentőséggel bír, mint például a színházban való megfelelő viselkedés, szokáskultúra ismerete. Ebben napjainkban már nagy segítséget nyújt az e-Etikett elnevezésű kezdeményezés, mely a digitális együttélés szabályait kívánja összefoglalni. Az oldal ajánlásokat fogalmaz meg a weben való kommunikáció, információmegosztás, kapcsolattartás területén. Az online viselkedéskultúra kérdéskörével foglalkozott a III.Oktatás-Informatikai Konferencia egyik kerekasztal beszélgetése is.

Intézményfejlesztőként és pedagógusként egyaránt fontos foglalkoznunk az információs társadalom eszközrendszerével kapcsolatban felmerülő problémákkal, valamint azok kiküszöbölésének lehetőségével is, azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk azt sem, hogy hajlamosak vagyunk „álproblémák” kialakítására. Az előző félév folyamán az egyik andragógia szakos kurzus keretein belül „elefánt-effektusnak” neveztük ezen problémakört, miszerint gyakran egy „elefánt mögé” bújtatjuk a valódi problémát, problémákat.
Az online alkalmazások teljes körű felsorolása szinte lehetetlen, ez nem is célom a blogbejegyzés keretei között, azonban rengeteg olyan online rendszer, eszköz létezik, melyek segíthetik a pedagógusok, valamint az intézményfejlesztő szakemberek munkáját egyaránt.
Az online közösségi alkalmazások közül kihagyhatatlan például a Google+ szolgáltatása, mely differenciálásra is lehetőséget ad a kapcsolatok terén, valamint a hangouts segítségével, több személlyel társaloghatunk egyszerre.
Intézményfejlesztő szakemberként elengedhetetlen a LinkedIn szakmai portfólió használata, mely egyfajta üzleti közösségi hálózatnak is tekinthető. Pedagógusként nem feltétlen szükséges a regisztráció, azonban intézményfejlesztőként fontos terepe lehet a szakmai kapcsolatok alakításának.
A moly.hu könyves közösségi oldal, mely tulajdonképpen online kapcsolatot teremt a hasonló offline érdeklődési körű személyek között. Ha az olvasással kapcsolatos közösségi oldalakról beszélünk, feltétlen meg kell említenünk a rukkola.huhonlapot, mely a könyvcserélésre, olvasásra kínál lehetőségeket.
A meetup egy olyan közösségi portál, mely az offline közösségek szervezésére jött létre, segítségével adott érdeklődési körben értesítést kaphatunk a rendezvényekről, vagy akár indíthatunk saját közösséget is, például intézményfejlesztő szakemberek számára.
A megújult Sulinet oktatási portál a pedagógusok és diákok számára egyaránt segítheti, kiegészítheti a tanulás, tanítás folyamatát. „A megújult Sulinet portál teret kíván nyújtani az oktatással kapcsolatba kerülő valamennyi szereplőnek, tanároknak, diákoknak, szülőknek, oktatási intézményeknek, professzionális tananyag-szolgáltatóknak egyaránt.” (Könczöl, 2011)
Újszerű kezdeményezésként szeretném megemlíteni a webee elnevezésű közösségi napló-szolgáltatást, melynek célja az egyes személyek által használt közösségi oldalak összefűzése, timeline (idővonal) segítségével.
Az online tanulási környezetek egyelőre nagyrészt a tartalommegosztás és a kommunikáció területére korlátozódik hazánkban, kisebb mértékben jelenik meg a tevékenységközpontúság. A Moodle rendszer nyílt forráskódú, hatékony online tanulási környezet létrehozására alkalmas. A felületet jelenleg a megosztás és kooperativitás helyett, a zártság jellemzi.
A Mahara egy szabad forráskódú ePortfólió szoftver, melynek segítségével online portfóliót hozhatunk létre, ahol többek között az is válogatható, hogy éppen melyik tartalomra van szükségünk.
A blogok és mikroblogok említése is elengedhetetlen, a kettő között pedig a Trumbl helyezkedik el, mely tulajdonképpen „rövid” blogbejegyzésekre ad lehetőséget, fényképekkel, videókkal kiegészítve.
            Online tanulóközösségekről már esett szó a Sulinet portál kapcsán, azonban fontos kiemelni még e témakörben a KhanAcademy oktatóoldalt, mely tanulási céllal létrehozott, online közösségek szervezésére alkalmas. A tanulóközösségek keretén belül megjelenik, megjelenhet a tutori, támogatói, mentori szerep egyaránt. Egy másik online tanulóközösség a Peer to Peer University, ahol szintén az egymás közötti megosztás kapja a központi szerepet. Tulajdonképpen olyan keretrendszer, mely támogatja a nyílt tanulócsoportokat, melynek keretében akár saját célra is indíthatunk tanulóközösséget. Ezen felületek teljesen elkülönülnek a hétköznapi életvezetéstől, nem úgy, mint ahogy a Facebook esetén mindennapi tevékenységgé válik. Ennek következtében kevesebb maga az információmegosztás, azonban tartalmilag jelentősen koncentráltabb.
A közösségi tartalommegosztó portálokat és dokumentumokat szintén terjedelmes mennyiségben találhatunk, ezért ezek közül mindössze néhányat szeretnék kiemelni példaként.
  • közösségi tartalomszűrés: delicious
  • online prezentációkészítés: Google+, Slideshare, Prezi
  • online dokumentum megosztás: issuu, scribd
  • online fogalomtérkép: Mindmeister
  • online képszerkesztő: Pinterest, Photosynth
Zárásként szeretném ajánlani egy y generációs pedagógus blogját, ahol jó példát láthatunk a web 2.0-ás eszközök megismertetési lehetőségére.

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése