Digitális írástudás számokban
Azt gondolom, hogy a az
információs társadalom eszközei és az ezzel járó jelenségek terjedése nem
azonos a társadalom fejlődésének ütemével. Mindig voltak, és mindig is lesznek
olyan rétegek, akik leszakadnak, egyáltalán nem vagy csak egyoldalúan ismerik
és ítélik meg az internet szerepét, jelentőségét. Ez óriási probléma, hiszen
korunkat a digitális nemzedék korának tartják, s mondják, aki lemarad az
kimarad. 2012. november 15-én rendezték meg immár hatodik alkalommal a
Digitális Esélyegyenlőség Konferenciát, ahol számos kiváló előadást hallhattak
az érdeklődők. Sajnos magam nem tudtam személyesen részt venni rajta, de mire
jó az internet? Többek között arra, hogy az érdeklődésünk tárgyát képező
feltöltött tartalmakat elolvassuk, netán
visszanézzük. A program igen gazdag volt, a választás pedig – idő
szűkében – nehéz. Végül Sugár Mihály „Hol végződik az esélyegyenlőség, és hol
kezdődik a szakadék” című előadását választottam. Bár a látottakban az előadó nem
emelte ki az iskolát és a pedagógus társadalmat sem, mégis nagyon hasznos
információkkal gazdagodtam a témában. Sugár Mihály a BellResearch nevű cég
vezető tanácsadója, mely cég a lakossági egyéni, vállalkozói, gazdasági
infokommunikációs keresztmetszetét vizsgálja immár 2003-óta minden évben.
Módszerük a kérdőív, és friss kutatásuk, melyet nyáron végeztek egy országos, 3200
háztartást érintő reprezentatív minta, a digitális írástudás látens modulja.
Előre felhívom az olvasók figyelmét, hogy írásom sok szám adatot tartalmaz, de
ez ne riasszon el senkit, a számok nélkülözhetetlen mutatók a digitális
írástudás helyzetének bemutatásához.
Sugár Mihály már az elején
leszögezte, ő nem szociológus, és a kérdőívek sem szociológiai vizsgálat
céljából készültek, mégis az ezekből
kinyert adatok akár ilyen jellegű
vizsgálatok alapját is képezhetnék. A kérdőívek utóelemzése a háztartások penetrációja
tekintetében kimutatta, hogy a megkérdezettek 60 százaléka rendelkezik személyi számítógéppel, 55 százalékuk pedig internet előfizetéssel. Ezzel szemben 44
százalék azok aránya, akik „digitális írástudatlanok”, azaz sem számítógépük,
sem internet előfizetésük nincs.
Ma kijelenthetjük, hogy az elsődleges
hajtóereje a számítógép használatnak az
internet. A 2003-2012 között készült megbízható mérések azt mutatják, hogy a
háztartásokban lévő személyi számítógépek aránya a kétszeresére,
27 százalékról 57 százalékra nőtt. Az internetes kapcsolattal rendelkezők
aránya 9 százalékról 55 százalékra emelkedett, ami egy sokkal meredekebb
növekedés, míg az egyéni internet használók aránya 20 százalékról 55 százalékra
nőtt. Jó hír, hogy a digitálisan
írástudatlanok aránya fordított képet mutat, csökken, - 65 százalékról 43 százalékra esett vissza – ám ez még mindig
nem elég, a lakosság fele digitálisan
írástudatlan.
Miért van ez így? Mi ennek az okai,
háttere amik a használatot, nem használatot mozgatják? Mik az összefüggések csoportok
és élethelyzetek között? Az előadásból erre is választ kaphatunk. Szinte
mindenki azt mondja, hogy a számítógép jelentős mértékben megkönnyíti az ember
életét. A megkérdezettek 60 százaléka szerint az internet ismerete az
átlagember számára is elengedhetetlen. Ugyanennyien
mondják azt, hogy az internetezők a mindennapi élet számos területén előnyben
vannak a nem internetezőkkel szemben. Ezek az arányok az évek folyamán
folyamatosan nőttek. A válaszadók több
mint a fele (55%) állítja, hogy az internet sok területen kiszoríthatja a
televíziót és az újságokat, vagyis a hagyományos médiát. Az evvel való
egyetértés is évről évre nő. A
megkérdezettek fele szerint az internet segíti az emberi kapcsolatok
kialakítását és ápolását. Itt éles vita van, még a digitális írástudás
terjesztői sem értenek egyet a kérdésben. Inkább a fiatalok állítják, hogy
igen, segíti a kapcsolatok kialakítását, de az idősebb korosztály sem gondolja
azt, hogy elidegeníti a társadalmat egymástól. Abban viszont mindenki egyetért,
hogy a személyes kapcsolatokra
életmódunk miatt jut kevesebb idő, nem az internet áll a háttérben, sőt! Az
internet segít átlépi azt a korlátot, hogy nem akarunk, vagy nem tudunk a
közösségi terekben fizikailag megjelenni, általa megjelenünk virtuálisan, és
sokszor maga az internet egy virtuális közösségből egy fizikai ismeretséget teremt. Babázós
anyukák babázós oldalakon ismerkednek meg egymással, osztják meg a
tapasztalataikat, beszélgetnek, aztán találkoznak és komoly baráti közösségek
születnek. Vagyis az internet magában hordozza a „valós” térbeli kapcsolatok
kialakulását.
De tudjuk-e mi is az az internet?
A megkérdezettek 84 százaléka válaszolta magabiztosan azt, hogy pontosan tudja
mi az az internet. Ez egy magas szám, miközben 43 százalékuk digitálisan
írástudatlan, és maguk nem használják ezt. Ez azt jelenti - ha hiszünk nekik -
hogy ők felelősségük teljes tudatában nem használják az internetet. Tudják mi
az, és hogy ez hasznos és előnyt biztosít, de ők tudatosan nem használják. És
hogy hogyan sajátítjuk internetes tudásunk? A felmérés részét képezte a képzés,
önképzés kérdésköre, azaz hogy a megkérdezett az évek során, önmaga, baráti
körben, baráti segítséggel vagy bárhogyan hozzá jutott-e valamilyen digitális
oktatáshoz. 47 százalék azt válaszolta, hogy tanfolyamon, iskolai oktatáson,
egyéb módon képezte magát, de elsősorban a fiatalok körében látunk nagy
számokat. Megnyugtató, hogy lassan, de évről évre nő ez a szám. Ami
megdöbbentő, hogy egy éven belül biztosan nem tervez képzésben részt venni a
válaszadók 70 százaléka.
Miért nem használunk számítógépet
és internetet? A megkérdezetteknek 34 százaléka válaszolta, hogy nincs rá
szüksége, nem érzi hasznát, 65 százalékuk viszont ismeri az internetet, de nem
érdekli. 50-60 százalék azok aránya, akik nem értenek hozzá. Ez egy változó
szám, a szakértelem hiányát jelzi. Saját bevallásuk szerint 17 százalékuknál
van esély átsegíteni őket a digitális szakadékokon, míg 83 százalékuk szerint teljes
mértékben elképzelhetetlen, hogy valaha is használja. A felmérésből az is
kiderült, hogy az internet szolgáltatás költsége nem releváns, mindössze 8
százalék mondta, hogy talán ha olcsóbb volna előfizetnének rá.
Korosztályos
jellemzők 2012-ben
A korosztály meghatározó
jelentőségű az internet használat tekintetében. A számítógép és az internet
használatával a 45 éves életkor ami választó vonal, addig semmi probléma nincs.
Kiket kell megközelíteni? Kik azok a jellemző csoportok, akik nem használók? Kiket
kell megközelíteni, kik azok a hátrányos helyzetű társadalmi tényezők,
csoportok akiket át kell segíteni a digitális szakadékon? A válasz: egyértelműen
az idős emberek. Minden egyéb ok, amit
megtalálunk ezzel függ össze. Vegyük
például az okos telefonokat. Az okos telefon használat attól függ, hogy az
illető hány éves. A szakadék, már 45 évnél kezdődik, de 60 év felett mélyül el
igazán.
Nézzük meg korcsoportok szerint a
válaszokat. A számítógép jelentős
mértékben megkönnyíti az emberek életét.
Az egyetértők aránya igen magas, kivétel a 60 éves korosztály fölöttiek,
akiknek kevesebb mint a fele ért egyet az állítással. Az internet és a
számítógép nem való az idősebb korosztályoknak. Ezzel nagy egyetértés máshol
sincs, mint az idős korosztályban, vagyis a 60 év felettiek körében. Hasonló a
helyzet a hagyományos média kérdéskörében.
A kijelentéssel, miszerint az internet sok területen kiszoríthatja a
televíziót és az újságokat megint csak a 60 év feletti korosztály ért egyet.
Az előadás elején érintőlegesen már
szó volt az internet és az emberi kapcsolatok viszonyáról, később Sugár Mihály
ezt részletesebben is bemutatta korcsoportonként. Az internet segíti az emberi
kapcsoltok kialakítását és ápolását? Itt igazán nyilvánvaló a válasz, minél
feljebb lépünk a korosztályokban annál kisebb mértékben érzékelik azt a
válaszadók, hogy az internet segíti őket a kapcsolattartásban. Ez jellegzetesen
az első három korcsoport tulajdonsága (15-24 év, 25-34 év, 35-44 év, 45-59 év,
60+ év). Azért a legidősebb korcsoport
sem látszik teljesen reménytelennek, hiszen nincsen nulla százalék sehol. Némi képzéssel
és motivációval bevonhatóak lennének az internet használók körébe. Nem volt
meglepő az idősebb korosztály válasza arra kérdésre, miben lehet hasznos
számukra a világháló. Hat kategóriában várták a válaszokat. Megint az életkor
volt az, ami a legkülönbözőbb használati módokban, hasznossági mutatókban megkülönbözteti
a válaszadókat. 60 éves kor felett elsődleges funkciója az internetnek a tanulás, ismeretszerzés legutolsó helyen pedig az ügyintézés,
vásárlás és a játék áll. És hogy állunk a nemek tekintetében? A digitális írástudók
megoszlása nemek szerint demokratikus, ugyan annyi nő van mint férfi 50-50
százalék. Az „írástudatlanok” között a férfiak aránya 43%, nőké 57%. Ez persze torzít, a nők között azért magasabb
ez a szám, mert a nők tovább élnek, több idősebb nő van. A 45 év alattiak
csaknem háromnegyede írástudó, a 45 év
felettieknél alig több mint negyede. Ezzel szemben az írástudatlanok négyötöde
45 év feletti, és csak egyötöde 45 év alatti. Képzés oktatás tekintetében az
írástudók egyharmada rendelkezik érettségivel, és 45 százaléknak nincs
érettségije, míg az írástudatlanoknál 88 százaléknak nincs érettségije. Ez egy
olyan mutató, ami nem függ össze a
korral, tehát fontos meghatározó szempont a képzettség, iskolázottság szintje. Vizsgált
szempont volt az aktivitás-inaktivitás. A dolgozik nem dolgozik kategória
nagyon megosztott az „írástudás”
tekintetében, de világos, hogy a korral van összefüggésben. Aki idős, azok között nagyon sok az inaktív,
ezért az inaktívak között jellemzően felülreprezentáltak a digitálisan
írástudatlanok.
Egyéb érdekes összefüggést
mutatnak az okos telefon használók. Nem is kell digitális írástudónak lennem,
mégis használom általa az internetet.
Ugyan akkor azok fogják használni az okos telefont, akik egyébként
digitálisan írástudók. Vagyis hiába
tudnám rávenni egy okos telefonnal a digitálisan írástudatlant arra, hogy
internetet használjon teljesen tudatlanul, nem tudom, mert nem lesz okos telefonja,
mert okos telefonja a digitálisan írástudónak lesz. Az okos telefon használata
is összefügg a jövedelemmel, de be kell látni hogy a nyugdíjas lét nem szokott
arra lehetőséget adni, hogy az ember a legmagasabb jövedelmi csoportokba
kerüljön. Így megint vissza tudjuk vezetni részben vagy egészben a jövedelmi
viszonyokat a kor problémájára.
Érdekes módon a digitálisan
írástudók nagyobb része azok közül kerül ki, akik hagyományos médiumot is
olvas, illetve használ. A televízió jól
megkülönböztet: a digitálisan írástudatlanok között sokkal több az, akinek a
legfontosabb információs forrása a televízió. A közszolgálati televízió
használata is nagy különbséget tesz a
digitálisan írástudatlanok és írástudók között. Ennek oka, hogy Magyarországon
az egyedül élő háztartásokban csak a földi sugárzású adókat nézik, ahol
mindössze három csatorna fogható, egy közszolgálati és két kereskedelmi adás. Ez
megint a korral függ össze, és kereskedelmi
vonalon is megjelenik. Ha a banki kapcsolatokat nézzük, azok között,
akiknek van bank kapcsolata, 67 százalék a digitálisan írástudó, de 52 százalékuk
digitálisan írástudatlan. Ez is a korra vezethető vissza, az idősebb emberek ritkábban fognak interneten
bankolni.
Hol van az esélyegyenlőség vége?
Sugár Mihály szerint Konszenzus
van abban, hogy a fentiekben részletezett
területeken az internet és a számítógép hasznos, aki ebbe nem lép be,
számára az esélyegyenlőség lezárul, azaz a digitálisan írástudatlan lemarad,
kimarad, esélytelen. A szakadék a 40-45 év feletti korosztálynál kezdődik, mely
az élet minden területére kivethető , és ez nem csak a digitális írástudásról
szól, hanem a távközlési szolgáltatások használatáról, a tv használatáról, tv-s
szokásokról és minden egyébről ugyan úgy (bankkapcsolatok, életmód, szórakozás). Ez a korosztály minden mért vonalon lemarad. Ez nem feltétlenül csak a digitális
írástudatlanság miatt van, de van kölcsönhatás, hiszen ha használnák az
internetet enyhébb volna ez a helyzet. Kiket
kell „megmenteni”? A válasz az előadás záró gondolata is egyben. Megmenteni
azokat kell, akik értik a mellette szóló érveket, lenne lehetőségük és
affinitásuk, de mivel az élet minden területén hátrányban érzik magukat, nem
kap náluk prioritást a digitális írástudás problematikája, nem gondolják, hogy
ez lenne a megoldás erre a lemaradó
élethelyzetre.
Ha valaki eljutott idáig az
olvasással, most jogosan kérdezheti, hogy mit kezdjen ezekkel a számokkal? Hol
van itt az összefüggés az iskolával? És különben is, a fiataloknak ez nem
jelent problémát, ők otthonosan mozognak a virtuális térben. Nem tudom, az
előadás után bennem több kérdés is megfogalmazódott. Az mindenképpen
örvendetes, hogy a háztartások több mint felében van már pc és internet
hozzáférés, de kik használják, hogyan és mire? Vegyünk egy átlag háztartást,
két 45 év feletti szülővel és egy vagy két kamasz gyerekkel. A gyerekek az
iskolában megismerkednek az internettel, tanulják annak használatát,
használják. Átmennek a barátokhoz, internet kávézóba, szintén használják. Nagy
valószínűséggel otthon is rendelkezésre áll a számítógép és az internet, otthon
is használják. A kérdésem, hogy vajon eleget tudnak az internetről és annak
veszélyeiről? Tudják mi az a biztonságos internet használat? Ismerkednek,
kapcsolatot tartanak a neten. Valaki megtanította őket a netikettre
(internetese etikett)? Lehet hogy cyberbullyng áldozatai lesznek, vagy épp ők
fognak másokat bántalmazni a neten? A szülők 45 év felettiek, pont az a
korosztály, amikor záródik az olló, mélyül a digitális szakadék. Ők is
bekapcsolják a gépet, neteznek is. Persze más tartalmakat böngésznek mint a
gyermekeik, és legtöbb esetben kevesebbet is tudnak a netről. Autodidakta mód
tanulták amit tudnak, és ez pont elég is arra amire nekik kell. A munkahelyükön
el tudják küldeni a maileket, és ha idejük engedni, még a friss hírekbe is
beleolvashatnak, ha pedig valamit nem értenek, vagy rossz gombot nyomtak meg,
szólnak a gyereknek, hogy segítsen. Elég ez? Nem arra gondolok, hogy a szülő
járjon hacker tanfolyamra, és törje fel gyermeke elektronikus levelezését. Nem.
Egész egyszerűen csak arra, hogy amekkora előnye van a világhálónak, annyi
veszélyt is hordoz, aminek a gyerek áldozatul eshet, és ezért a szülő is
felelős. 70 százaléka a lakosságnak nem tervez képzésben való részvételt. Ez a
szám nagyon magas. Persze az is igaz, hogy a szülőknek mikor lenne erre idejük,
és miből finanszírozzák? Ugyanakkor neki is érdeke, gondoljunk csak az állás
hirdetésekre. Alapvető elvárás a világháló ismerete, vagy gondoljunk az
e-munkára. Kérdésnek és probléma körnek tehát
itt van egyszer a szülő digitális írástudásának fejlesztése. És mi a helyzet az
idősebb pedagógusokkal? Ők mennyire ismerik az internetet? Vajon tudnak élni
azokkal a lehetőségekkel, amiket a diákok okos telefonja hordoz magában, vagy
csak egy zavaró tényező, ami néha megzavarja az óra csendjét? Ha a diák nem tudja, ki fogja neki
megmutatni, hogy az okos telefon nem csak a facebook-on való csevegésre jó,
hanem egy ingyenes alkalmazás letöltésével - de sokszor ez előre telepített app
- egyszerű koordináták beírásával valóságos kincskeresésben lehet része, és
olyan helyekre juthat el akár lakókörnyezete vonzáskörzetében, amiről eddig nem
is tudott?!
Van egy digitális világ, amiben a
gyerekek vezetik az iskolabuszt és a felnőttek az utasok, ez pedig elég
veszélyes helyzeteket produkálhat. A
megoldás? A jó kezdet már meg van, hiszen a tárgyi feltétel a legtöbb
háztartásban rendelkezésre áll, amire szükség van az a motiválás, hogy belső
igény legyen a fejődni vágyás. Senki ne elégedjen meg az alapokkal, akarjunk
többet tudni, és ne hagyjuk elmélyülni a
szakadékot.
Érdekes számomra, hogy az információs társadalom és az iskola témában készült blogok többségében külföldi példákat, jó gyakorlatokat olvastam.
VálaszTörlésA hazai gyakorlat valóban szórtabb, vannak területek, ahol a digitális technológia, az információs robbanás már jelen van, nem csak az iskolákban, de a gyermekek családi háttere is támogató, ugyanakkor nem vitatható el az ország bizonyos területeinek digitális esélyegyenlőtlensége, illetve, ha az eszközök jelen is vannak, a felhasználás nem támogatott.
Tehát elvonatkoztatva az egyszerű „van-e otthon internet-hozzáférése” kérdéstől, a használati minőség szerinti vizsgálódások alapján egyértelműen elmondható, hogy a leszakadók csoportjába tartoznak az idős, alacsony végzettségű, idegen nyelvet kevésbé beszélő, kis településeken élő emberek. Ők azok, akik ha találkoznak is az internettel, nem valódi web2-es forradalmárok, nem írnak blogokat, nem osztják meg a saját videókat, nem építik ki az on-line ismeretségi hálójukat stb. Velük szemben, a valódi digitális állampolgárok, az élenjárók csoportjába tartoznak a fiatalok, szellemi munkát végzők, idegen nyelvet beszélők, vállalkozók és a felsőfokú végzettségűek.
Sajnos a digitális szakadék nem csak a szegények és gazdagok, vidék és város, hanem felnőttek és gyermekek (fiatalok), illetve a pedagógusok és gyermekek (tanulók) viszonylatában is érzékelhető. A digitális írástudás terjesztésében meghatározó szerepe, és óriási felelőssége van az oktatásnak.
A blogban említett Digitális Esélyenlőség Konferencia egy másik előadása éppen azzal foglakozott, hogyan viszonyul az oktatás a digitális eszközrendszer elburjánzásához. Gulyás István előadásában megállapította, hogy a diák számára az oktatás (iskola) olyan, mint a repülés. A diák bemegy az osztályterembe (utas felül a repülőgépre), bejön a tanár, (odaáll az utasok elé a stewardess) és azt mondja, kapcsolják ki telefonjaikat, elektronikus, digitális eszközeiket. Ez a ma diákjának idegen környezet, hisz egyébként számos olyan eszköz veszi őket körül, mellyel interakcióba lépnek és információik nagy részét ezek biztosítják. Az iskola nem veszi figyelembe, hogy a tanuló elsősorban olyan iskolába szeretne járni, amely az ő mindennapi környezetéből következik és azzal közel azonos, hasonló, a tanulást segítő eszközökkel bír. Ez az ideális környezet olyan tanulást feltételez, amely alkalmazkodik a mobil életstílushoz, segíti az egyéni tanulási formákat, ösztönzi az együttműködést és a csoportmunkát.
A Morgan Stanley Research kutatása szerint az internetező szokások folyamatos eltolódást mutatnak a mobilnet irányába, 2014-re diagnosztizálva az átfordulást az asztali számítógép használatáról.
A diákok elvárásának megfelelő oktatás biztosítása vitathatatlanul fontos szempont a tanulás támogatását is szem előtt tartó iskolák számára. Nekik és a diákok megtartását fontosnak tekintő innovatív intézmények számára is érdekes lehet a mindennapi beszélgetés térbeli korlátok alól felszabadult formája, az m-learning.
Ahogy a mindennapi beszélgetés, ugyanúgy az m-learning is közömbös a diszciplináris határokkal szemben. Rendező elveit gyakorlati feladatokból meríti; tartalmai minden érzékhez szólnak.
Gulyás István előadásában éppen azt latolgatta, hogy az intézményrendszer mennyire támogatja az m-learning megvalósulását, vagy ragaszkodik-e az oktatás hagyományos formáihoz.
A digitális osztályterem ma még nehezen vizionálható. A digitális terek, melyek alkalmasak a jellegzetes adminisztratív, gyakorlati és kommunikációs formák biztosítására, akárcsak a hagyományos tantermek ma még csak a diákok számára általánosan elfogadhatók, a pedagógusok és diákjaik között "tátong" a szakadék. Az iskolabuszt itt egyértelműen a diák vezeti, a tanár jó esetben utasként részt vesz az utazásban.
Felhasznált irodalom:
http://njszt.hu/sites/default/files/Gulyas_DE6.pdf