Murányi Béla az információs társadalmat olyan
új típusú társadalomként definiálja, melyben az információs és
telekommunikációs technológiák globális elterjedésével az emberiségnek
új típusú életvitelre, minőségi életre, munkavégzésre, társadalomban
betöltött szerepre van lehetősége. Az információs társadalom oktatási
gyakorlatát meghatározzák a készségek, képességek, jártasságok
kialakítása, az egész életen át tartó tanulás, a különböző forrásokból
szerzett tudáselemek integrációja, továbbá fontos a heterogén
csoportokban való tanulás mellett az önálló ismeretszerzés is
(Komenczi).
Tapasztaljuk, hogy az új technológiák megjelenése komoly
kihívást jelentenek az iskoláknak, és az ott tanító pedagógusoknak.
Miért? Mert az Információs és Kommunikációs Technika a társadalmat két
csoportra osztja. Nemzetközi szakirodalmat tanulmányozva találkozunk a
„digitális bennszülöttek” fogalmával Prensky nyomán. Ő azokat nevezi
így, akik beleszülettek az internetes világba, és beszélünk azokról,
akik később felnőttként ismerkedtek meg az új technológiával digitális
bevándorlóként. Ők azok, akik a tanulás során alkalmazkodnak a
környezetükhöz, de bizonyos mértékig fél lábbal a múltban élnek. Ezzel a
nézettel szemben állnak azok, akik nem igazán értenek egyet a
nemzedékek digitális szempontú éles szétválasztásával.
Prensky
állítja, hogy a mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási
rendszert tervezték. Nekik nem okoz gondot a számítógép, a web2.0.
eszközök, okostelefon, tablet …stb használata. Könnyen és gyorsan
tanulják az új információt, kedvelik a több feladattal való egyidejű
foglalkozást. Mi a helyzet hazánkban?A magyar digitális nemzedék 96%-a
internetezik rendszeresen, 71 %-a rendelkezik aktív felhasználói fiókkal
közösségi oldalakon (Sárvári 2007). Dr. Fehér Péter és Hornyik Judit
2010-ben végzett kutatása nem igazolta a hazai netgeneráció magas szintű
digitális eszközhasználatát.
Az én generációm másképpen
szocializálódott, mint a mai gyerekek. Könyvkultúrán nőttem fel, kréta
és tábla segítségével tanultam, és csak felnőttként ismerkedtem meg a
számítógéppel és az internet nyújtotta lehetőségekkel. Kezdő
pedagógusként frontális órákat tartottam, könyvvel, feladatlappal,
házilag készített szemléltető eszközökkel tanítottam. Mára ez jelentősen
megváltozott, az osztálytermi tanulás kibővült, ami azzal jár együtt,
hogy nekünk pedagógusoknak fokozatosan alkalmazkodni kell a digitális
nemzedék világához. Szembesülnünk kell azzal, hogy a netgeneráció már
nem az iskolát és a tanárt tekinti az információk egyedüli forrásának.
Nekem is fejleszteni kell digitális kompetenciámat, hogy lépést tudjak
tartani velük. Tanítási órákon használom a számítógépet, próbálkozom az
interaktív tananyagok felhasználásával, Facebookon már nemcsak a
tanítványaimmal, hanem a szüleikkel is tartom a kapcsolatot, blogot
írok. Eddig az iskolában tiltottuk a mobiltelefonok használatát a
tanórán, pedig számos funkcióját tudnánk felhasználni. Készíthetnének a
tanulók fotókat, videófelvételeket, végezhetnének kutatómunkát a net
segítségével, lefényképezhetnék a táblai anyagot.
Be kell látnunk,
megváltoztak a pedagógusszerepek, már nem a kész tudás átadásán van a
hangsúly. Facilitátorként, moderátorként, tutorként kell fellépnünk.
Internet pedagógusra van szükség, aki „olyan szellemű tanár, aki képes
hozzásegíteni a tanulókat az aktív, önálló, de mégis közös
ismeretszerzéshez , és folyamatos önképzéssel lépést tart az
újdonságokkal, netán a saját tanulóival” (Fehér 2011) . A jó internet
pedagógus rendelkezik kritikai érzékkel, magas szintű számítástechnikai
ismeretekkel, elemző készséggel, magas általános műveltséggel,
toleranciával, igényességgel, motivációs képességgel. Alapkövetelmény,
hogy a tanár képes legyen feltárni a diákok előzetes tudását, ami segíti
abban, hogy kezelni tudja az egyéni különbözőségeket. A Digitális
Nemzedék Konferencia 2012. előadásán Lévai Dóra hívta fel a figyelmet
arra, hogy az IKT eszközök megjelenése még nem elégséges, de
mindenképpen szükséges feltétele annak, hogy a pedagógus módszertani
kultúrája terén meginduljon a változás. A pedagógusnak feladata, hogy
támogassa és saját példáján, keresztül mutassa meg a digitális
állampolgárság és felelősség fogalmát. Szociológiai megközelítés szerint
a digitális állampolgárság a szabályos és hatékony internethasználatot
jelenti. Ez az irányzat nem számol azzal a ténnyel, hogy nem mindenki
rendelkezik nethasználattal. Az ISTE által kidolgozott rendszer a
digitális állampolgárság kompetenciarendszerének 9 elemét határozta meg.
Ide sorolja a digitális hozzáférést-, műveltséget-, kommunikációt-,
etikettet-, biztonságot-,kötelezettséget, a digitális kereskedelmet-,
jogot-, és közérzetet. Olvashatunk online tevékenységre épülő
megközelítésről is, mely az elvárásokat fogalmazza meg arra nézve,
hogyan viselkedjen és működtesse az egyén az online közösségeket.
„Amennyiben
az iskola, rendszer szinten képes lesz átértékelni funkcióját, és a
tudás egyedüli forrásának és átadójának szerepéből képes lesz a gyerekek
aktív tudásszerzése ösztönzőjének, szervezőjének, vezetőjének szerepébe
átlépni, akkor a pedagógusok a digitális nemzedék jelenleg problémának
tartott jelenségeit, támasznak és segítségnek fogják tekinteni.”(Bedő
2011).
Felhasznált szakirodalom:
Juhász Lilla-PintérRóbert (2006): Információs társadalom L’Harmatan Kiadó, Budapest 14.-25.
Szabados Sándor: Digitális bennszülöttek. Oktatás-Informatika.2009. 1. évfolyam, I.sz. 19.-24.
Ollé János: A digitális állampolgárság értelmezése és fejlesztési lehetősége. Oktatás-Informatika. 2011. 3-4. sz.
Komenczi Bertalan: Az információs társadalom és az oktatás. Új Pedagógiai Szemle 2009.
Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulási környezet. Gondolat Kiadó, Budapest, 2009.
Tóth Mózer Szilvia-Lévai Dóra-Szekszárdi Júlia: Digitális Nemzedék Konferencia 2012. Tanulmánykötet, ELTE PPK htpp://digitalisnemzedek.hu
Fehér
Péter: Az online generáció az informális társadalom kapujában!? A
„Netgeneráció 2010.” kutatás tapasztalatai ELTE BTK, Budapest
Bedő Ferenc: A digitális nemzedék és lehetséges hatása a közoktatásra
www.osztalyfonok.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése