… legalábbis úgy tűnik, teljes átalakításra, újjáépítésre
van szükség. Miért?
Azért, mert a jelenlegi iskolamodell és a jelenlegi
módszerek (frontális oktatás, egységes, merev tantervek, átjárhatatlanság,
átláthatatlanság, nagy létszám), a 20. századi modern iparosodott társadalomban
szükséges tudást, és képességeket nyújtják a 21. századi, információs
társadalomban élő diákságnak. Az oktatás intézményesítésével, és kötelezővé
tételével az iskolának hirtelen rengeteg funkcióval és feladattal kellett
szembenéznie. „ Az iskolarendszer multifunkcionálissá vált, és sokféle feladat
hárult rá a gyermekmegőrzéstől és ellátástól kezdve az esélyegyenlőség, a
mobilitás biztosításáig, a tudásátadástól az erkölcsi nevelésig, az általános
műveltség átadásától kezdve a munkaerő-piaci igények kielégítéséig.”[1]
Nem véletlenül lett az iskola a második szocializációs színtér, és nem
véletlenül roskad össze a sok feladat, és a még több felelősség alatt.
Erre a
válságra próbáltak meg megoldást keresni az 1960-as években a különböző
reformpedagógiai irányzatok alapítói. A jól ismert irányzatok mellett azonban
megjelent az nevelés és az oktatás újratársadalmasítását, és az társadalom
iskolátlanítását hangsúlyozó szemlélet is, ami tehát egy iskola nélküli
társadalmat képzel el. Ez azonban nem jelenti az oktatás nélküli társadalmat,
hiszen nem volt soha egyértelmű, hogy tanulás csak az iskolában történhet, sőt! A hatékony tanulás valószínűleg nem az osztálytermi 45 percekben megy végbe.
Ennek a szemléletnek a képviselője Ivan Illich[2],
aki 1971-ben „A társadalom iskolátlanítása” című könyvében fejti ki nézeteit,
melyet az interneten megtalálhatunk.[3]
„Az iskolát olyan intézményként definiálja, amely formális szabályaival,
hierarchikus felépítésével és uniformizáló hatásával csupán a kreativitás
kiölésére és a tanulási kedv elvételére alkalmas.” [4]
A tanulás Illich nézetei szerint a szubjektív tevékenység, amit a tanterv merev elvárásai korlátoznak. Illich
tehát amellett érvel, hogy töröljük el a kötelező formális iskolarendszert, és
helyette alakítsuk ki az önnevelés és önképzés egyéni, és együttes formáit. Ezt
egy önkéntesen szerveződő ismerethálózatokban képzeli el, amiben a különböző
célzattal közösségek szerveződnek. Ezt a hálózatot „lehetőséghálónak” nevezi,
hogy elhatárolódjon a hálózat fogalom oly sok különböző területen használt
fogalmától. A gyakorlatban ezt tanulási adatbázis létrehozásával, egyéni
képesség-portfóliók közzétételével, kortárscsoportok tapasztalatcserélő
hálózatával, és az intézmények közötti együttműködéssel gondolta
megvalósíthatnak. Mindezt 1971-ben fogalmazta meg könyvében, amikor még nem
volt jelen az emberek életében az elméletet megtámogató technikai háttér,
hiszen az legelső személyi számítógép[5],
a Commodor csak 10 évvel később, 1981-ben terjedt el, a World Wide Web[6]
pedig az 1990-es években indult világkörüli útjára.
Ami 10 éve elképzelhetetlen
utópiának tűnt, az hirtelen megvalósíthatóvá vált, és most, 2013 hajnalán a Web
2.0 kiterjedt használatával és egy új tanuláselméleti paradigmával, a hálózati
tanulással megvalósulni látszik. A hálózati tanulás, más néven konnektivizmus a
tanulást egy olyan folyamatnak tekinti, amely során az információcsere
hálózatba szervezett elektronikus eszközökkel történik. Nem tudásátadásról,
hanem közös tudásalkotásról van szó, ahol a tanár-diák szerepek feloldódnak a
kölcsönös tanulásban. Ez a tanulásszervezés forradalmát jelenti. Hasonlítsuk
most össze a két tanulásszervezési – a központosított, frontális, és a
konnektivista – módszert. A
központosított hálózat, mely a Web 1.0-ra volt jellemző, úgy működik, mint a
frontális tanulás. Az osztályteremben, a tanulók a tanár szavaira figyelnek, a
tanár és a diákok között erős kapcsolat van, a diákok azonban kevésbé működnek
együtt. A web 2.0, és a konnektivizmus világa inkább tanulók (és azok elektronikus
eszközök) közötti sok gyenge kapcsolaton alapul, mint a néhány erős, és kevés
gyenge kapcsolattal ellátott hálózat. A központosított hálózatban az
ismeretátadás felülről lefelé egyirányúan történik, a gyenge kapcsolatokra
építő hálózatokban azonban horizontálisan, kölcsönösen a tagok között történik
az információáramlás, létrehozva ezzel egy közös, sokoldalú tudást.[7]
forrás: http://www.oktatas-informatika.hu/2012/07/turcsanyi-szabo-marta-fenntarthato-innovacio-a-tanarkepzesben-az-elmelettol-a-gyakorlatig/ |
Ehhez természetesen megfelelő kompetenciák szükségesek, az
innovatív, kreatív gondolkodástól kezdve az együttműködésen és az információmenedzsmenten
át a tudatos digitális állampolgárságig. Ha ezek az alapok megvannak, a
lehetőségek tárháza tulajdonképpen végtelen. Ez a tanulási forma az
információszerzésen alapszik, melynek módszere a felfedezés. A tanár csupán ezt
koordinálja, facilitálja ezt a felfedezést. És melyik gyermek ne szeretne
felfedezni? Sőt, melyik felnőtt ne szeretne felfedezni? Jelenleg az élethosszig
tartó tanulás jegyében az önképzés, az autodidakta módon való tanulás egyre fontosabbá
válik. Azonban az erre vonatkozó motivációt már gyermekkorban ki kell
alakítani, hogy a gyermek felnőtt korában is akarjon, és tudjon új és új
felfedezéseket tenni.
Természetesen szükség van az alap kultúrtechnikák átadására,
a szocializációra, melyre jelenleg az iskola falai között van lehetőség. De úgy,
hogy a gyerekek természetes tudásvágyát, és motivációját megőrizzük. Erre pedig
rendkívül jó lehetőség az IKT eszközök használata már óvodás kortól, hiszen
kilépve a falak közül, az IKT mindenhol körülveszik őket. Az iskola falaink
pedig egyre vékonyíthatunk, és a gyerekek iskolai előre menetelével
párhuzamosan ezeket a falaka lebonthatjuk, egyre inkább bevonva őket a közös
tudás létrehozásába az információkereséstől egészen az információ
újrakonstruálást lehetővé tevő web 2.0-es alkalmazásokig.
Visszatérve Ivan Illich utópiájára, a társadalmat nem kell,
és nem is lehet iskolátlanítani. Lehet, és kell is azonban az iskolát
társadalmasítani. A régen bevált módszereket egyre újabbakra cserélni, a
társadalom változásaival párhuzamosan. Hiszen az iskolának a jelenre és a
jövőre kell felkészítenie a jövő nemzedékeit, ezt pedig nem lehet a múltbeli
szemlélet módszereivel.
[1] Bessenyei
István: Tanulás és tanítás az információs társadalomban – Az eLearning 2.0 és a
konnektivizmus. In.: Pintér Róbert (szerk.) Információs társadalom Gondolat –
Új Mandátum, Budapest, 2007, pg.201
[2]Ivan Illich élete és munkássága http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Illich
[3] Ivan Illich: Deschooling society http://www.davidtinapple.com/illich/1970_deschooling.html 2012. 10.14.
[4] Bessenyei
István: Tanulás és tanítás az információs társadalomban – Az eLearning 2.0 és a
konnektivizmus. In.: Pintér Róbert (szerk.) Információs társadalom Gondolat –
Új Mandátum, Budapest, 2007, pg.202
[6] Az internet története: http://www.inf.unideb.hu/~bodai/internet/internet_tortenete.html
[7] Ollé János: A hálózatelmélet oktatási alkalmazása.http://www.slideshare.net/ollejanos/a-hlzatelmlet-oktatsi-alkalmazsa-a-konnektivista-oktatsmdszertan-lehetsgei-s-korltai#btnNext
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése