Figyelem!
Ingyenes interaktív eszközök az oktatáshoz!
Így
karácsony előtt arra a szóra, hogy ingyenes - még jobban felkapjuk a fejünket. A
címmel nemcsak a figyelmét akartam felkelteni a kedves olvasónak, hanem rá
szeretnék mutatni arra a jelenségre, hogy sok pedagógustársam azért nem használ
IKT eszközöket, mert drágák. Ugyanakkor beszámolnak arról is, hogy különböző
pályázati és egyéb forrásból nyert digitális eszközök hada porosodik az iskola
szertárában. „Pesti gyerekként” könnyen beszélek, de azt gondolom, hogy ma
Magyarországon, az az iskola, aki igazán szeretne, egy kis kreativitás árán
ugyan, de számítógéphez és egyéb IKT eszközökhöz viszonylag könnyen hozzá tud
jutni. Bogbejegyzésemben nem fundraising ötleteket és magoldásokat szeretnék
bemutatni, hanem az információs társadalom eszközrendszerét. Illetve azon webkettes eszközeit, melyek használata ingyenes és
az oktatásban betöltött fontos szerepük megkérdőjelezhetetlen. Mielőtt
belemegyek az eszközök, alkalmazások konkrét bemutatásába meg kell említenem
egy-két kulcsfogamat. Iskoláink padjaiban a digitális nemzedék ül, információs
társadalomban élünk, ahol bizony a pedagógus szerepek megváltoztak. A tanárnak
nem elég az offline szerepére, példamutatására odafigyelni, hanem mutasson jó
példát saját online jelenlétével, magatartásával is. A digitális nemzedéket,
digitális állampolgárok alkotják, melyben a pedagógus szerepe hallatlanul
fontos. Ajánlom a pedagógus társaim figyelmébe az ISTE (International Societyfor Technology in Education) által minden évben kiadott standardot a tanári-tanulói
kompetenciákat illetően.
Cselekedtető
online eszközök a tanítási gyakorlatban
Az
alábbiakban funkcionális kategóriákra osztva mutatom be a különböző web 2.0
eszközöket. Természetesen a teljesség igénye nélkül. Majdnem képtelenség
összeszedni az összes olyan online szolgáltatást, mely az oktatást támogatja. Látni
fogjuk, hogy az egyes alkategóriákon belül is hatalmas az online eszközök
tárháza. Így inkább csak arra vállalkozom, hogy egy kis ízelítőt mutassak be.
Igyekszem a bejegyzésemben folyamatosan hivatkozni a felhasznált forrásokra,
fontos számomra, hogy szerzői jogokat ne sértsek. A bejegyzésem végén minden
felhasznált irodalom, anyag megtalálható.
Lehet,
hogy rossz húzás a részemről, először a talán legérzékenyebb ponttal az online játékok kategóriával kezdeném.
Ahogy egy offline játék is lehet fejlesztő hatású, (szerepük igen nagy főként az
általános iskolában) az online világ is megannyi fejlesztő játékot tartalmaz. Négy alkategóriába szokták sorolni az online
játékokat; stratégiai,
logikai, szimulációs, képességfejlesztő. Az online játékok
között is vannak egyéni és csoportos, közös kollaborációra alapozók. Ma
körülbelül 300 virtuális világot különböztethetünk meg, ezek egymástól mind megjelenésükben,
mind céljaikban, mind üzleti modelljükben eltérhetnek egymástól. Nézzük a sokak
által talán legismertebb online játékot a Honfoglalót.
Itt elsősorban
történelmi témákban játszhatunk, egyénileg robot ellen, illetve csoportosan,
akár bajnokság keretein belül.
A
mozaLand online tanulmányi játék segítségével egy virtuális világ polgáraként
játékos formában, lelkes, tudásalapú közösségben mélyíthetők el és
gyakorolhatók be a matematika, az anyanyelv és a természetismeret tantárgyak
területén megszerzett ismeretek.
A játék fejleszti az együttműködést és a
csapatban gondolkozás képességét, de lehetőséget teremt a versengésre és egyéni
sikerek elérésére is[1].
Biológia órák szemléletes és érdekes
alkalmazása lehet a Powerupthegame. Az IBM fejlesztette játék egy ingyenes
interaktív háromdimenziós alkalmazás.
A játék célja egy képzeletbeli bolygó
megmentése az ökológiai katasztrófától. Egyedül is lehet játszani, de maximum
húszan – ennyi játékosra jut egy bolygó, mely létrehozatala után hűen tükrözi a
döntések minden nyomát. A kiinduló helyzet egy, környezeti összeomlás szélén
álló bolygó, ezt kell megmentenünk környezetkímélő energiaforrásokkal és
ésszerű energiagazdálkodással. A projekt bevallottan tanároknak és szülőknek
szól, tanárok számára külön oktatási segédterv is található a weblapon,
sorvezető és hat leckényi feladat[2].
A következő kategóriába azokat a
szolgáltatásokat soroltam, melyek a médiamegosztást
(podcast) segítik. A médiamegosztó programok segítségével a pedagógusok és
a diákok különböző digitális anyagokat oszthatnak meg egymással (mozgóképeket, prezentációkat,
előadásokat, stb.). A legnagyobb videó megosztó oldal a Youtube.
Ide bárki feltölthet saját
készítésű videókat, mozgóképeket, szerzői jogokat nem sértő tartalmakat.
Az egyik leghíresebb prezentáció megosztó oldal a Slideshare. A prezentációk közzétételének különböző fokozatai vannak (letölthető, csak megtekinthető, akár privátként is), az előadásokhoz kommenteket lehet fűzni, ugyancsak egy előadással válaszolni stb. A prezentációkhoz hangot is lehet társítani, akár aláfestő zenét, akár magának az előadásnak a hanganyagát. Csoportokat is létre lehet hozni, melyek az után egymással már még könnyebben, automatizáltan beszélgethetnek. A Slideshare segítségével technikai tudás nélkül, sok kényelemmel segítve bárki bárkivel meg tudja osztani előadását és annak esetleges kísérő anyagait[3]. Valamint biztonságérzetet adhat, hogy a prezentációinkat bárhol, bármikor el tudjuk érni.
Az egyik leghíresebb prezentáció megosztó oldal a Slideshare. A prezentációk közzétételének különböző fokozatai vannak (letölthető, csak megtekinthető, akár privátként is), az előadásokhoz kommenteket lehet fűzni, ugyancsak egy előadással válaszolni stb. A prezentációkhoz hangot is lehet társítani, akár aláfestő zenét, akár magának az előadásnak a hanganyagát. Csoportokat is létre lehet hozni, melyek az után egymással már még könnyebben, automatizáltan beszélgethetnek. A Slideshare segítségével technikai tudás nélkül, sok kényelemmel segítve bárki bárkivel meg tudja osztani előadását és annak esetleges kísérő anyagait[3]. Valamint biztonságérzetet adhat, hogy a prezentációinkat bárhol, bármikor el tudjuk érni.
Nemcsak megosztani tudjuk a különböző
digitális tartalmakat, hanem létre is tudunk hozni. A következő kategória azok az eszközök kerültek, melyek segítségével megoldható a média létrehozása, alakítása. Az egyik
ilyen szolgáltatás az Ustream.
Az Ustrem lehetőséget ad arra, hogy egy előadást élőben közvetítsünk online, így például az otthon betegeskedő diákok is meghallgathatják az órát. Ezen túl a felvétel rögzítésre kerül, így bármikor, bárhol újra lejátszható, beágyazható lesz a felvett előadás. Egy másik nagyon érdekes szolgáltatás a Googlelittrips. Ez a szolgáltatás új dimenziókat nyit meg az egyes tantárgyak közötti kapcsolatok megszilárdítására, az összefüggések elmélyítésére.
Így irodalmi, történelmi élményeink kapcsolhatók össze a földrajzi háttérrel. Térképen követhető MARCO POLO kalandozásától kezdve még számos más történelmi és regény hőseinek kalandjai, cselekményei. A szolgáltatás hátterét a Google Maps biztosítja, így a világ bármely pontjáról készíthető ilyen térkép, nincs akadálya a magyar regények, történetek földrajzi megjelenítésének sem.
Az Ustrem lehetőséget ad arra, hogy egy előadást élőben közvetítsünk online, így például az otthon betegeskedő diákok is meghallgathatják az órát. Ezen túl a felvétel rögzítésre kerül, így bármikor, bárhol újra lejátszható, beágyazható lesz a felvett előadás. Egy másik nagyon érdekes szolgáltatás a Googlelittrips. Ez a szolgáltatás új dimenziókat nyit meg az egyes tantárgyak közötti kapcsolatok megszilárdítására, az összefüggések elmélyítésére.
Így irodalmi, történelmi élményeink kapcsolhatók össze a földrajzi háttérrel. Térképen követhető MARCO POLO kalandozásától kezdve még számos más történelmi és regény hőseinek kalandjai, cselekményei. A szolgáltatás hátterét a Google Maps biztosítja, így a világ bármely pontjáról készíthető ilyen térkép, nincs akadálya a magyar regények, történetek földrajzi megjelenítésének sem.
A következő bekezdésben szeretném az
iskola falait kitágítani. Olyan szolgáltatásokat mutatok be, amelyek
segítségével élő párbeszéd,
konferencia alakítható ki egy osztályon, csoporton belül, úgy, hogy a résztvevők
fizikailag különböző helyeken vannak. Ilyen interaktív szolgáltatás például a
Vyew. A Vyew-en pillanatok alatt kialakíthatunk egy szobát az online
találkozásunkhoz, kurzusunkhoz.
A program számos megosztást engedélyez a feleknek, így például meg tudjuk osztani egymás képernyőit, prezentációit, web kamerát, stb. Sokkal speciálisabb és strukturáltabb az OracleThink projektje, mely a tanárokra és a diákokra fókuszál.
Itt biztonságos, védett felületen lehet közösen tanulni, barátságosan versengeni és online könyvtárakat, dokumentumtárakat létrehozni. A diákok saját weblapokat hozhatnak létre, ahol szövegeket, képeket oszthatnak meg, vitákat, szavazásokat indíthatnak.
A program számos megosztást engedélyez a feleknek, így például meg tudjuk osztani egymás képernyőit, prezentációit, web kamerát, stb. Sokkal speciálisabb és strukturáltabb az OracleThink projektje, mely a tanárokra és a diákokra fókuszál.
Itt biztonságos, védett felületen lehet közösen tanulni, barátságosan versengeni és online könyvtárakat, dokumentumtárakat létrehozni. A diákok saját weblapokat hozhatnak létre, ahol szövegeket, képeket oszthatnak meg, vitákat, szavazásokat indíthatnak.
A közös
dokumentumszerkesztés szintén egy nagyon hasznos szolgáltatás. Talán a legelterjedtebb
a Google Drive szolgáltatása, ami magyar nyelven is elérhető. A drive
szolgáltatásban könnyen lehet szöveges dokumentumokat, táblázatokat,
prezentációkat, kérdőíveket, stb. létrehozni, meglévőket feltölteni és mindezeket
közösen szerkeszteni.
Mi szabhatjuk meg, hogy melyik dokumentumot ki láthatja, és könnyű követni azt is, hogy ki mikor mit módosított az adott dokumentumon.
Mi szabhatjuk meg, hogy melyik dokumentumot ki láthatja, és könnyű követni azt is, hogy ki mikor mit módosított az adott dokumentumon.
Nos,
jöhet Wiki, aki igen megosztott hírnévnek örvend. A wiki rendszerek a közös
tudásmegosztást, tartalomszerkesztést szolgálják. Talán a legjobb eszköze a
közösségi tartalomgenerálásnak. A leghíresebb a Wikipedia, mely a
világ legnagyobb és legfrissebb ingyenes online lexikonja. Sokan nem tartják
elég megbízhatónak a wikipédián található tartalmakat – ilyenkor mindig
felmerül bennem a kérdés, hogy akkor vajon miért nem javítják ki. Bárki
hozzátehet és elvehet a tartalmakból. Iskolai gyakorlatban általában a csoportos
kollaborációnak, nyújt kiváló lehetőséget. Projektek, egyes tananyagok
feldolgozásához nagyon kreatív és sokszínű lehetőségeket biztosít. Akár
nemzetközi együttműködést is lehetővé tesznek, pl. A kőszívű ember fiait
közösen dolgozzák fel egy Magyarországi és egy Erdélyi testvériskola 7.
osztályos tanulói.
Külön kategóriába szedtem a közösségi (social network) oldalakat (Iwiw,
Facebook, Google+, stb.). Magáról a facebook-ról nem, csak az oktatásban
betöltött szerepéről szeretnék említést tenni. Egy külön, hosszú
blogbejegyzést, tanulmányt lehetne írni a facebook oktatásban felhasználható
funkcióiról. Sokan ódzkodnak tőle, de talán ez az a szolgáltatás, melyet
feltétlenül be kell csatornáznunk a mindennapi pedagógusi munkánkba. A diákok,
hallgatók túlnyomó többsége regisztrált a facebook-on, naponta többször is bejelentkeznek,
de sokan egész nap online jelen vannak a mobil eszközeik segítségével.
Azért
raktam ezt a kategóriát a sor végére, mert majdnem minden, a fentiekben felsorolt
szolgáltatással összeköthető a facebook. Könnyen kialakíthatunk, zárt-nyitott
tanulócsoportokat, dokumentumokat oszthatunk meg, linkeket ágyazhatunk be,
feladatokat oszthatunk ki, stb.
Ahogy a bejegyzésem elején is írtam,
csak ízelítőt akartam adni pedagógus társaimnak az információs társadalom azon
eszközeiből, melyek segíthetnek abban, hogy kiváló digitális állampolgárokat
neveljünk. A digitális eszközökben számtalan lehetőség rejlik, de természetesen
új kihívásokat is hordoznak magukban. A címadásban pontatlan volt az ingyenes
kifejezés, mert rengeteg időt kell szánnunk arra, hogy lépést tartsunk az
információs társadalommal. Pedagógusként én kevés jobb befektetést tudnék
ajánlani.
Források:
1. http://www.mozaik.info.hu/Homepage/Mozaportal/MPdigitalis.php?op=mozaland
2, 3. http://www.infonia.hu/webketto_az_oktatasban.pdf- http://www.oktatas-informatika.hu/2012/07/olle-janos-a-digitalis-allampolgarsag-ertelmezese-es-fejlesztesi-lehetosegei/
- https://www.iste.org/
- http://pbworks.com/education
- http://en.wikiversity.org/wiki/Wikiversity:Main_Page
- http://www.slideshare.net/AmitRanjan/quick-tour
- http://hu.wikipedia.org/wiki/Web_2.0
- http://www.powerupthegame.org/home.html
- http://www.googlelittrips.org/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése