„Az intézményeknek az on-line portálokon meg kell jelenniük. Ez lehetőséget ad és ezen keresztül hatásrendszereket tud a pedagógus működtetni.” - hangzott el 2012. szeptember 14-én az Információs társadalom és az intézményfejlesztés c. kurzuson Ollé János tanár úrnál.
A mai korban a közoktatás intézményei területén külön kell választanunk az oktató és nevelő intézményeket. Gondolok itt az óvodai nevelésre és az iskolai oktatásra. Az iskolai oktatáson belül is az alsó fokú oktatásra, középfokú oktatásra és felsőfokúra köztudott tagolni. Mégis jelen bejegyzésben az óvoda on-line jelenlétét szeretném hangsúlyozni. Hiszen, a pedagógusnak minden intézménytípusban hatásrendszereket kell működtetniük, szükségük van a kínálkozó lehetőségek felhasználására. Ezen keresztül a jelen kor, az információs társadalom eszközrendszerét fel kell használnia a mindennapi munkában.
Sokszínű digitális tolltartó
Az eszközrendszer felhasználásához tudnunk kell, mik az úgynevezett „digitális tolltartó” összetevői.
Vegyünk számba minden „kategóriából” egy-egy példát.
Közösségi alkalmazások: az egyik legnépszerűbb, legtöbb felhasználóval rendelkező a Facebook. Mely egy amerikai alapítású ismeretségi hálózat, amely 2004. február 4-én kezdte működését. Eredeti neve a Thefacebook volt. A világ egyik legnagyobb ismeretségi hálózata, amely 2011 februárjára már több mint 637 millió regisztrált felhasználóval működött. A 2009. januári Compete.com rangsorolása alapján a Facebook a világ leggyakrabban használt szociális hálózatává vált, a havi aktív felhasználók száma szerint, megelőzve a My Space nevű közösségi oldalt. 2009. november 25-én Mark Zuckerberg bejelentette, hogy a Skype és a Twitter mintájára tőzsdére viszi a Facebookot. 2011 tavaszán a tőzsdei bevezetést még mindig korainak találták, és az időpontját 2012-re tették, közben azonban a Facebook értékét folyamatosan számítgatták és felbecsülték. A tőzsdei bevezetésre végül 2012. május 18-án délután 17 órakor került sor. A következő mérföldkő 2012. október 4. – ezen a napon a Facebook elérte az 1 milliárd regisztrált felhasználót.
Keretrendszerek: népszerű intézményi-oktatási keretrendszer a Moodle. A wikipédián találtak szerint- A Moodle-t eredetileg az ausztrál Martin Dougiamas WebCT rendszergazda fejlesztette ki, hogy segítse az oktatókat olyan online kurzusok létrehozásában, amelyek középpontjában az együttműködés, a tartalom együttes építése és a folyamatos fejlődés áll.
Blogok, mikroblogok: természetesen lehetőség van egyes helyeken álnéven megjelenni, de a legtöbb blog valós néven és valós mindennapi, sokakat érdeklő témában íródik.
Geo-lokációs szolgáltatások: Ezek közül kiemelném az én személyes kedvencemet a Geocaching-et, mely egy olyan „találmány” mely on-line, de egy off-line tevékenységet támogat. Ösztönzést ad szinte mindenkinek, aki regisztrál, hogy minél több helyet derítsen fel és keresse a geo-ládákat, bővítse a megismert és felderített helyek számát!
Közösségi tartalom: a nemrég említett Wikipédia például ilyen, kollaborációs felület. Akár tanórai feladat is lehet egy szócikk fejlesztése. Nézzenek utána a diákok, egy adott témának a világhálón és tegyék ezt közzé a wikipédián.
Óvoda és óvodások a web-en
avagy útkeresés a multimédia és a digitális világ útvesztőjében
(gyakorlati felhasználás)


Az a kérdés merül fel bennem mostanság igen sokszor, hogy vajon hogyan lehetne az úgynevezett digitális tolltartó többi „színes ceruzáját” is felhasználni az óvodai mindennapokban?!
Szervezzünk geocaching- túrákat a családokkal? (Hiszen a GPS is szinte „alapfelszereltség” a családoknál) Minden csoport kapjon táblagépeket és a gyerekek hálózatban vagy on-line is tudjanak játszani? Legyen a gyerekeknek is fb-profiljuk és lájkolhassanak, megoszthassanak képeket, alkalmazásokat? Társalogjunk a szülőkkel a moly.hu-n a gyermekeiknek olvasott könyvekről? Vagy ha már a könyveknél tartunk… ajánljuk fel a cserebere lehetőségét a rukkola-n?
Sok ilyen és ehhez hasonló gondolat jut eszembe! És Nektek / Önöknek?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése