2012. december 11., kedd

Óvodások digitális tolltartója

„Az intézményeknek az on-line portálokon meg kell jelenniük. Ez lehetőséget ad és ezen keresztül hatásrendszereket tud a pedagógus működtetni.” - hangzott el 2012. szeptember 14-én az Információs társadalom és az intézményfejlesztés c. kurzuson Ollé János tanár úrnál.
A mai korban a közoktatás intézményei területén külön kell választanunk az oktató és nevelő intézményeket. Gondolok itt az óvodai nevelésre és az iskolai oktatásra. Az iskolai oktatáson belül is az alsó fokú oktatásra, középfokú oktatásra és felsőfokúra köztudott tagolni. Mégis jelen bejegyzésben az óvoda on-line jelenlétét szeretném hangsúlyozni. Hiszen, a pedagógusnak minden intézménytípusban hatásrendszereket kell működtetniük, szükségük van a kínálkozó lehetőségek felhasználására. Ezen keresztül a jelen kor, az információs társadalom eszközrendszerét fel kell használnia a mindennapi munkában.

Sokszínű digitális tolltartó

Az eszközrendszer felhasználásához tudnunk kell, mik az úgynevezett „digitális tolltartó” összetevői.
Vegyünk számba minden „kategóriából” egy-egy példát.

Közösségi alkalmazások: az egyik legnépszerűbb, legtöbb felhasználóval rendelkező a Facebook. Mely egy amerikai alapítású ismeretségi hálózat, amely 2004. február 4-én kezdte működését. Eredeti neve a Thefacebook volt. A világ egyik legnagyobb ismeretségi hálózata, amely 2011 februárjára már több mint 637 millió regisztrált felhasználóval működött. A 2009. januári Compete.com rangsorolása alapján a Facebook a világ leggyakrabban használt szociális hálózatává vált, a havi aktív felhasználók száma szerint, megelőzve a My Space nevű közösségi oldalt. 2009. november 25-én Mark Zuckerberg bejelentette, hogy a Skype és a Twitter mintájára tőzsdére viszi a Facebookot. 2011 tavaszán a tőzsdei bevezetést még mindig korainak találták, és az időpontját 2012-re tették, közben azonban a Facebook értékét folyamatosan számítgatták és felbecsülték. A tőzsdei bevezetésre végül 2012. május 18-án délután 17 órakor került sor. A következő mérföldkő 2012. október 4. – ezen a napon a Facebook elérte az 1 milliárd regisztrált felhasználót.
Keretrendszerek: népszerű intézményi-oktatási keretrendszer a Moodle. A wikipédián találtak szerint- A Moodle-t eredetileg az ausztrál Martin Dougiamas WebCT rendszergazda fejlesztette ki, hogy segítse az oktatókat olyan online kurzusok létrehozásában, amelyek középpontjában az együttműködés, a tartalom együttes építése és a folyamatos fejlődés áll.
Blogok, mikroblogok: természetesen lehetőség van egyes helyeken álnéven megjelenni, de a legtöbb blog valós néven és valós mindennapi, sokakat érdeklő témában íródik.
Geo-lokációs szolgáltatások: Ezek közül kiemelném az én személyes kedvencemet a Geocaching-et, mely egy olyan „találmány” mely on-line, de egy off-line tevékenységet támogat. Ösztönzést ad szinte mindenkinek, aki regisztrál, hogy minél több helyet derítsen fel és keresse a geo-ládákat, bővítse a megismert és felderített helyek számát!
Közösségi tartalom: a nemrég említett Wikipédia például ilyen, kollaborációs felület. Akár tanórai feladat is lehet egy szócikk fejlesztése. Nézzenek utána a diákok, egy adott témának a világhálón és tegyék ezt közzé a wikipédián.

Óvoda és óvodások a web-en
avagy útkeresés a multimédia és a digitális világ útvesztőjében
(gyakorlati felhasználás)

Képzeljünk el egy óvodás gyermeket, kezében egy táblagéppel, vagy egy okos-telefonnal melyen éppen egy geo-lokációs programot használ. Nem is olyan bizarr gondolat ez, a 21. század óvodájában (természetesen a financiális oldalt nem nézve) megvalósítható. A számítógép használat ugyanis alapvető ismeretnek számít multimédiával átitatott világunkban. Az óvodában, ahol dolgozom, minden csoport rendelkezik számítógéppel, melyet napi (heti) szinten használnak is a GYEREKEK. Hiszen számukra kerültek a csoportokba kizárólag. A PC-n fejlesztő játékok és mesék kaptak helyet. De miért ne lehetne akár internet és internet alapú programok a gépen? Régi kezdeményezés ez, mely eleddig nem talált meghallgatásra. Pedig a gyerekek már 3-6-7 éves korban rendelkeznek bizonyos kompetenciákkal, melyek birtokában használni és felhasználni tudnak bizonyos digitális tartalmakat. Hiszen otthon is ezt csinálják előszeretettel. Nézzük az ún. „felnőtt-oldalt”. Óvodapedagógusok, szülők… A bölcsődéből óvodába kerülő gyermekek szülei hiányolják a napi szintű kapcsolattartást az óvodával. (Bölcsiben naponta írtak az üzenő-füzetbe, hogy mi történt aznap.) Természetesen van az a 4-5 perc amit a pedagógus tud reggel vagy délután beszélni a szülővel, de általában ez nem elégít ki minden igényt. A korábbi kapcsolattartási formák a mai rohanó világban, túlzsúfolt életben elavultnak számítanak. Nézzük végig ezeket: faliújság, szülői értekezlet (évente 2-3szor)… mi történik, ha pont valaki nem ér rá az adott időpontban?! Kimarad az információkból… Óvodai csoportomban ezek kiküszöbölésére kezdtünk el gondolkodni ezen források modernizálásán. Az első (évekkel ezelőtti) kezdeményezés- mely rövid ideig működött is – az sms-lánc (telefon-lánc) volt. Minden szülő tudta, hogy ő kit értesít és őt ki értesíti, bármilyen fontos információ kerül a birtokába. Természetesen ennek anyagi vonzata volt a szülők felé… Az évek előre haladtával már mindenkinek lett internetezési lehetősége otthon vagy a munkahelyén és az internet a mindennapok részévé vált. Így egy e-mail-listát hoztunk létre, ehhez kapcsoltan egy on-line fotótárba gyűjtöttük a csoportban készített képeket, melyeket bárki (a felhasználók közül) szabadon letölthetett. A moderátorok mi pedagógusok voltunk. Sajnos a tárhely-kapacitások végesek voltak, így más megoldásra volt szükség, illetve problémák adódtak azokkal a helyzetekkel, amikor egy szülő a közérdekű válaszát csak nekünk küldte és nem a csoport összes tagjának. A legújabb és eddig bevált kapcsolattartási on-line forma a Facebook csoport létrehozása. Ez lehetőséget nyújt a fényképek feltöltésére, az információk közlésére, megosztására, véleményformálásra, stb. . A csoport tagjai aktívan részt vehetnek a virtulási megbeszéléseken, miközben alkalmazhatják a multitasking-ot is.

Az a kérdés merül fel bennem mostanság igen sokszor, hogy vajon hogyan lehetne az úgynevezett digitális tolltartó többi „színes ceruzáját” is felhasználni az óvodai mindennapokban?!

Szervezzünk geocaching- túrákat a családokkal? (Hiszen a GPS is szinte „alapfelszereltség” a családoknál) Minden csoport kapjon táblagépeket és a gyerekek hálózatban vagy on-line is tudjanak játszani? Legyen a gyerekeknek is fb-profiljuk és lájkolhassanak, megoszthassanak képeket, alkalmazásokat? Társalogjunk a szülőkkel a moly.hu-n a gyermekeiknek olvasott könyvekről? Vagy ha már a könyveknél tartunk… ajánljuk fel a cserebere lehetőségét a rukkola-n?

Sok ilyen és ehhez hasonló gondolat jut eszembe! És Nektek / Önöknek?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése